duminică, 28 august 2011

Islamului ca religie in Repubica Moldova


Zilele acestea au aparut iarăşi în presă articole privind reacţiile diferitor organizaţii ortodoxe privind înregistarea cultului islamic in Republica Moldova. Aşa că am început a reflecta asupra acestui subiect. Prima întrebare care mi-a apărut este de ce „cult islamic”? Care este definiţia cuvîntului cult şi de ce nu religie?


Am aflat astfel că:
CULT1, culte, s. n. 1. Omagiu care se aduce divinităţii prin acte religioase; manifestare a sentimentului religios prin rugăciuni şi prin acte rituale; totalitatea ritualurilor unei religii. 2. Sentiment exagerat de admiraţie, de respect, de veneraţie, de adoraţie faţă de cineva sau de ceva. 3. Religie, confesiune. – Din fr. culte, lat. cultus. 
CULT2 ~e n. 1) Formă a conştiinţei sociale în care realitatea este reflectată şi interpretată ca fiind independentă de forţe şi fiinţe supranaturale; confesiune; credinţă; religie. 2) Totalitate a ritualurilor unei religii. 3) fig. Sentiment de admiraţie, de dragoste faţă de cineva sau de ceva. /<lat. cultus 
CULT s.n. 1. Adorare mistică a unor fiinţe reale sau fantastice ori a unor idei abstracte; act religios făcut în cinstea unei divinităţi. ♦ Totalitatea ritualurilor unei religii. 2. Religie, confesiune. 3. Sentiment de admiraţie, de respect, de dragoste profundă pentru cineva sau ceva. [Pl. -te, -turi. / < fr. culte, cf. lat. cultus]. 
RELÍGIE, religii, s. f. 1. Sistem de credinţe (dogme) şi de practici (rituri) privind sentimentul divinităţii şi care îi uneşte, în aceeaşi comunitate spirituală şi morală, pe toţi cei care aderă la acest sistem; totalitatea instituţiilor şi organizaţiilor corespunzătoare; confesiune, credinţă. ♦ Fig. Crez, cult. 2. Disciplină predată în şcoală, având ca scop educarea şi instruirea elevilor în spiritul religiei (1) date. – Din fr. religion, lat. religio, -onis, germ. Religion. 
RELÍGIE s. f. 1. formă a conştiinţei sociale caracterizată prin credinţa într-o divinitate, într-o fiinţă supranaturală, creatoare şi guvernatoare a cosmosului şi prin oficierea unui cult; confesiune. 2. (fig.) crez; cult; lucru sfânt. (< fr. religion, lat. religio, germ.Religion) 
RELÍGIE ~i f. Credinţă în existenţa unei forţe supranaturale (care implică un ansamblu de acte rituale) şi adorarea ei. [G.-D. religiei; Sil. -gi-e] /<fr. religion, lat. religio, ~onis, germ. Religion 


Deci după definiţie aceste două cuvinte practice sunt sininime, insă eu văd careva elemente existente pentru cuvîntul Religie ce lipsesc la cuvîntul Cult. Şi anume: Cultul este descris mai mult ca o idolarizare, ca o credinţă pe alocuri oarbă, fără un sistem bine desăvîrşit de credinţe. Cuvîntul cult este explicat ca fiind ceva general „un sistem de practici, ritualuri” iar Religia este descrisă ca un sistem de credinţe şi practici bine puse la punct incluzînd instituţii şi organizaţii corespunzătoare. Deci ca o totalizare, prin numirea Islamului cult în RM s-a înţeles că oamenii care practică această religie cred într-o fiinţă supremă (aceaşi ca pentru religie pînă acuma), aceştia pot să îşi desfăşoare ritualurile religioase (rugăciune, moschee etc.) dar aceştia practic nu au un sistem bine determinat de instituţii şi organizaţii care să reglementeze şi să promoveze această credinţă printre oamenii din RM. Ar fi pe înţelesul tuturor cam aşa: poţi să te rogi la dumnezeul tău, poţi să practici ritualuri religioase, însă nu nu te aştepta că toate sistemele sociale, politice şi religioase din ţară se vor schimba din cauza ta.

În general asta şi este cea de ce Musulmanii de aici au la moment nevoie, recunoaşterea din partea societăţii că ei există, că aceştia au o anumită conduită social-morală pe care o respectă şi desigur un loc unde să se poată ruga liber, unde să socializeze cu ceilalţi musulmani şi acesta să fie protejat prin lege. Nimeni prin legalizarea Cultului Islamic nu a dat mai multe libertăţi şi deci nu este posibil ca legile social-morale şi religioase practicate in Moldova să se schimbe. Creştinii ortodoxi, catolici, baptişti, ehovişti etc. vor avea aceleaşi libertăţi, drepturi, loc în societate doar că de acum şi Musulmani vor avea aceleaşi drepturi libertăţi toate fiind sub egida Constituţie ţării care este ca nomenclatorul de bază al ţării. Practic legile constituţionale vin mai presus de cele religioase în această ţară.

Acuma după ce mi-am explicat mie insumi cum stau lucrurile îmi rămîne o altă întrebare. De ce atunci atîta scandal asupra acestui subiect. De ce popii şi „creştinii” fac atîta scandal de parcă de mîîne toţi riscă expunderea la o boală contagioasă. De ce nu s-a făcut scandal cînd s-au întregistrat culte ca ehoviştii, baptiştii etc? Popii creştini ortodoxi (că ei în general sunt cu scandalul) se comportă de parcă nici nu au studiat istoria religioasă, marile religii ale lumii, cum au apărut şi cum s-au dezvoltat. Şi amintindu-mi interviul cu Mitropolitul Moldovei făcut acum cîteva luni, cînd cultul islamic a fost legaizat îmi dau seama că sistemul ortodox mă refer la feţele bisericeşti, este unul destul de putred şi fără capacităţi intelectuale. Să numească Mitropolitul Moldoviei Islamul ca „Mohamedism” , „religie ce are un alt dumnezeu decît creştinii” arată o educaţie generală la zero. Aceştia încearcă să sensibilizeze opinia publică prin preziceri de gen apocaliptice avînd ca temei doar faptul că Ştefan cel Mare (acesta înainte de a muri a zis că decît moldovenii să slugărim ruşii mai bine să dăm bir turcilor, dar aceasta este deja un alt subiect) a luptat împotriva turcilor musulmani, că a fi musulman este ega cu  fi extremist, terorist.

 Însă societatea noastră este mult mai avansată intelectual decît să am iertare de exprimare, dar asta e realitatea, mulţi retardaţi ce poartă sutană. Mă bucur să văd lipsa de reacţie din partea societăţii, acest lucru mă face să mă simt în ţara mea acasă deşi am o altă confesiune decît creştin ortodoxă. Sigur ca şi orice altă religie minoritară în această ţară, atacuri şi replici tăioase la adresa Islamului vor mai fi. Însă zi de zi lumea se va deprinde să ne aibă printre ei, şi respectul faţă de noi ca membri ai societăţii va creşte. Iar globalizarea ajută la acest lucru. Căsătoriile mixte fiind unul din primul imbold adus moldovenilor de a accepta islamul ca o confesiune religioasă. Ce mamă îşi va urî şi dori răul proprie fice, fecior, nepot, nepoată.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu